Navnet Eden Outcast fortæller historien om modsætninger: de forskellige sæson skift og det unikke og udsædvanlige. Brandet fokuserer på det mærkelige og forunderlige, og forbliver tro mod dem selv uden at skele til trends og normer. Det kan virke vovet, men det er nu engang deres drøm.
Ejer og designer, Nina Frederikke Thomasen udtaler flg.: "In a time where we are overloaded with massproduced products, I wish to create designs that makes you stop and wonder. I want to create long lasting styles, that you will cherish for years."
Hvert år udvikler Eden Outcast kun en håndfuld produkter, modsat en industri fyldt med masse produktion og kopi tankegang, “pick and choose” fra leverandører, og generelt et alt for hurtigt tempo.
Eden Outcast's produkter er lavet til at have en lang levetid, at kunne stå selv og være genkendelige. De har hver deres egen historie at fortælle. Deres stil er fyldt med detaljer, et fokus på overfalder, kvalitet og unikke former, og så hentes der inspiration fra naturen.
De kører virksomheden i et mindre hektisk tempo, for at lade design processen udvikle sig mere naturligt, og idéen er at skabe langsom design - de tror ikke på, at design kan forceres.